ČAOH - informace k proběhlému semináři k nařízení o ekodesignu výrobků

Dne 3.10.2024 uspořádalo MPO a Svaz průmyslu a dopravy ČR úvodní seminář k nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků, který měl za cíl seznámit zainteresované strany s požadavky na výrobky, nastínit harmonogram náběhu účinnosti nových požadavků a vysvětlit proces konzultací v rámci tvorby konkrétních ekodesignových předpisů.

program 

Zástupci MPO ze sekce Evropská unie a zahraniční obchod, z odboru evropské záležitosti a vnitřního trhu představili spolu se zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků neboli nařízení (EU) č. 2024/1781, o vytvoření rámce pro stanovení požadavků na ekodesign udržitelných výrobků, které vstoupilo v účinnost dne 18. července 2024.

Nařízení představuje pouze právní rámec, na jehož základě se budou do budoucna vytvářet konkrétní ekodesignové parametry pro jednotlivé kategorie nebo skupiny výrobků – akty v přenesené pravomoci nebo delegované akty. Nařízení se teoreticky vztahuje na veškeré typy zboží uváděného na trh EU, a to bez ohledu na zemi, kde bylo vyrobeno. Výjimkou mají být potraviny, krmiva, humanitární a veterinární léčivé přípravky, živé rostliny, živočichové mikroorganismy, produkty lidského původu, rostlinné a živočišné produkty. Cílem je prostřednictvím aktů vydávaných Evropskou komisí zlepšit udržitelnosti výrobků např. požadavky na jejich životnost, lepší energetickou účinnost, opravitelnost či recyklovatelnost. Konkrétní designové požadavky budou pro jednotlivé kategorie výrobků přijímány postupně.

Předpokládaný časový horizont účinnosti

  • Zveřejnění nařízení v Úředním věstníku EU – 28.6.2024
  • Účinnost nařízení – dnem po zveřejnění, tj. od 18.7.2024
  • Přijetí pracovního plánu se stanovenými prioritními sektory nejpozději do 19.5.2025 (veřejná konzultace proběhla na jaře 2023)
  • Přijímání delegovaných aktů Komise – od 1Q 2025 + lhůta na provedení 18 měsíců, tj. účinnost nejdříve od poloviny roku 2026

Kromě nejrůznějších požadavků na jednotlivé kategorie výrobků, které se mohou lišit v závislosti na jejich vlastnosti, mohou být v rámci této kategorie současně stanoveny informační požadavky, umožňující transparentní informování o environmentální udržitelnosti regulovaných výrobků (např. informování o jednotlivých parametrech výrobku, účinné využívání energie a zdrojů – recyklovaný obsah, uhlíkové a environmentální stopy, jeho nainstalování, používání, či jak jej opravovat nebo zacházet s ním na konci jeho životnosti). Tyto informace mají být součástí tzv. digitálního pasu. Samotný obsah digitálního pasu pro jednotlivé kategorie výrobků bude vymezen v jednotlivých sektorových delegovaných aktech upravujících konkrétní ekodesignové požadavky. Správce digitálního pasu bude určovat, které informace budou pro spotřebitele a které nikoli. Pravidla pro fungování poskytovatelů služeb digitálního pasu výrobku má určit samostatný delegovaný akt, jehož veřejná konzultace je plánovaná na 4Q 2024 a samotné vydání delegovaného aktu je předpokládáno ve 4Q 2025. Jakmile delegované akty vstoupí v platnost jejich účinnost je odložená na min. 18 měsíců.

Komise má nyní v plánu vypracovat pracovní plán, v němž identifikuje kategorie výrobků, které budou v tomto procesu prioritizovány. Dle předběžného posouzení by se v první fázi mělo jednat o textilní výrobky, nábytek, matrace, pneumatiky, čistící prostředky, barvy, maziva, chemické látky, výrobky spojené se spotřebou energie, elektronika, ale i meziprodukty jako železo, ocel a hliník.

Nařízení například v případě textilu (tj. oděvy, oděvní doplňky, obuv, bytový a interiérový textil, technické textilie) cílí svými požadavky na ekodesign na minimální obsah recyklovaných vláken, delší trvanlivost materiálů, snadnější oprava a recyklace. V rámci digitálního pasu pak bude stanovovat jasná pravidla označování výrobků, informace ohledně recyklace, klíčové environmentální informace a další). Součástí má být i zákaz ničení neprodaných výrobků – zatím pouze ve vztahu k oděvům, oděvním doplňkům a obuvi (+ výjimka pro MSP). V rámci příprav první fáze v 1Q 2024 proběhla dopadové studie, která se zaměřila na strukturu trhu a hodnotového řetězce, náklady na splnění stanovených požadavků, životnost oděvů, chování uživatelů, podmínky používání ekoznačky EU). Součásti druhé momentálně připravované fáze je analýza dostupných technologií. Ve třetí fázi (taktéž v přípravě) pak analýza jednotlivých scénářů budoucí regulace. Více informací a zároveň možnost registrace k aktivní participaci na konzultacích je možná zde: webové stránky Komise.

Jaké jsou možnosti zapojení se do přípravy delegovaných aktů Komise:

  • Veřejné konzultace - portál „Have your say
  • Účast na workshopech Komise/Joint Research Centre (JRC) (registrace na stránkách Komise Product Bureau)
  • Sdílení pozice v rámci Fóra pro ekodesign (prostřednictvím asociace, která zastupuje dané odvětví ve Fóru)

Kontaktním místem pro ekodesign a koordinátorem aplikace nařízení na národní úrovni je Ministerstvo průmyslu a obchodu. Aktuální informace k dění v oblasti ekodesignu bude zveřejňovat na svém webu (v současnosti v přípravě), ale také zasílat přes e-mail. Registrace do maillistu včetně možnosti zasílání dotazů je možné zde: ekodesign@mpo.gov.cz.

Prezentace ze semináře dostupné zde

Více informací také pod tímto odkazem anebo ve videu ze semináře: 

 

Podobné články na webu ČAOH: https://www.caoh.cz/aktuality/ekodesign-udrzitelnych-vyrobku.html

 

Zdroj: Web České asociace odpadového hospodářství s využitím informací MPO ČR, SP ČR, ČAOH

Než začnete tleskat, odpovězte si na otázku, zda jste to četli

Zálohování zvyšuje produkci jednorázových plastů na úkor opakovaně použitelných.

EU je v agendě oběhového hospodářství mnohonásobně přeregulovaná

A to i ze strany samotného MŽP. Citujeme Deník: "Úředníkům se zejména nelíbí, že...

Nesmíme se bát a musíme jí začít zkoumat, využívat a rozvíjet. Nemůžeme zůstat stát...

k redukci jednorázových plastů, ke které se naše vláda zavázala v programovém...

podnikatelé v EU čelí obrovské byrokracii a nedostatku kapitálu❗️ Evropská komise...

Kovové obaly mohou lidé od ledna nově dávat i do žlutých popelnic. Pokud nemáte v ulici...

Umíme je v ČR dobře recyklovat. Pokud vás zajímají oficiální čísla o recyklaci kovových...

Často selhává svoz vybraných obalů, takže se zejména u menších prodejen vrší pytle s...

Nápojářské nadnárodní koncerny a ministr Hladík opět společně rozjeli kampaň za povinné...

Pravidelné novinky e-mailem

Chcete získávat aktuální články přímo na Váš email?

Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

Zpracování osobních údajů

Pro úspěšné využívání služeb, které tato webová stránka nabízí, v některých případech potřebujeme zpracovávat osobní údaje uživatelů.
Toto zpracovávání podléhá nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Známé také jako "GDPR".

Služby využívající osobní údaje

Uvedené osobní údaje zpracováváme pouze pro účely níže popsané. Osobní (ani žádné jiné) údaje nezpracováváme pro potřeby cíleného nabízení zboží nebo služeb. Osobní údaje neprodáváme ani neposkytujeme třetím stranám. Souhlas považujeme za platný do jeho odvolání, viz níže.

Odběr novinek e-mailem

Pro využívání služby odběru novinek e-mailem (abonentní systém) potřebujeme znát Vaši e-mailovou adresu. Tento údaj neuvádíme veřejně a slouží pouze pro potřeby odesílání e-mailů s novinkami.

Webové formuláře

Při odesílání webových formulářů na této webové stránce ukládáme Vaši e-mailovou adresu jako kontaktní údaj pro odpovědi. Tento údaj neuvádíme veřejně.
Webové formuláře mohou pro úspěšné odeslání požadovat další osobní údaje. V takových případech tyto údaje zpracováváme pouze pro potřeby vyhodnocení formuláře a neuvádíme je veřejně.

Odvolání souhlasu

V případě, že si budete přát odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, kontaktujte pověřence pro ochranu osobních údajů.

Smluvní strany

Správcem těchto osobních údajů je Česká asociace odpadového hospodářství, Pod Pekárnami 157/3, Praha 9 – Vysočany.
Zpracovatelem je společnost ABRUPTA SERVIS s.r.o..