Dopis - Dvě celorepubliková sdružení obcí komunikují s obcemi navrhovanou odpadovou legislativu
V návaznosti na řadu vážných informací sdělených na proběhlých seminářích v Poslanecké sněmovně a v Senátu k navrhované odpadové legislativě, zaslala dne 21. února dvě celorepubliková sdružení obcí a měst - Sdružení místních samospráv ČR a Spolek pro obnovu venkova ČR, dopis na svých 2 700 členských obcí.
Široká řada starostů se o konkrétní nastavení zákona začala již v únoru podrobněji zajímat a začali si počítat, jakým způsobem se dopady nové legislativy promítnou do rozpočtů jejich konkrétních obcí. Zda jejich obec dosáhne, či nedosáhne na třídící slevu. Tu do zákona zapracovalo MŽP, aby dopady zdražení na obce nebyly tak zásadní.
To, že sleva je prakticky nefunkční a že obce na ni nedosáhnou a že tedy nebude obce motivovat k potřebnému třídění a redukci směsných odpadů, vysvětlil a na řadě konkrétních příkladů prokázal na semináři v Poslanecké sněmovně dne 4.2.2020 i Richard Blahut ze Spolku vřeřejně prospěšných služeb (SVPS). SVPS spolu se Sdružením komunálních služeb (SKS) sdružují většinu odpadových firem ve vlastnictví obcí a měst v ČR (audiozáznam zde , samotná prezentace zde). Článek ke stejnému tématu, který ve zrácené a redakcí upravené verzi vychází také v časopisu Moderní obec, je k dispozici pod tímto odkazem - Firmy obcí a měst v SVPS a SKS: Navrhovaná třídící sleva a výše poplatku jsou pro obce vážný problém.
Dopis SMS ČR a SPOV ČR ze dne 21. února 2020 je k dispozici ke stažení zde
dopis-sms-cr-a-spov-cr-na-2700-obci.pdf [ 381.66 kB, PDF ]
Plný text dopisu SMS ČR a SPOV ČR
Vážená paní starostko, Vážený pane starosto,
dovolte nám se na Vás obrátit tímto společným dopisem za Sdružení místních samospráv ČR, z.s. (SMS ČR) a Spolek pro obnovu venkova ČR, z.s. (SPOV ČR), organizace zastupující aktuálně přes 2700 obcí (1920 obcí sdružuje SMS ČR a přes 700 obcí SPOV ČR), ve věci návrhu nové odpadové legislativy a jejich dopadů na obce a města.
Jakkoli vítáme, že Vláda ČR (MŽP ČR) předložila návrh tří zásadních nových zákonů odpadového hospodářství a tzv. změnového zákona, jejich stávající znění bude mít na obce významný dopad, v některých oblastech dokonce zásadní. Dovolte nám Vás požádat, abyste jejich projednávání věnovali potřebnou pozornost. Budeme vděční za podporu našich stanovisek, jež u této legislativy SMS ČR a SPOV ČR společně předloží.
Analýza dopadů předložené odpadové legislativy vychází z analýz vládních úřadů, profesních asociací a také našich vlastních, které jsme provedli. Obecně vítáme, že je ambicí provést přijaté evropské směrnice do českého právního řádu. Návrhy vychází z výrazného zdražení současného skládkovacího poplatku, což je opatření očekávané. Je však otázkou, zda takto výrazné zdražení ze současných 500 Kč/t až na 1.850,- Kč/t je úměrné sledovanému cíli, jímž je odklonění komunálního odpadu ze skládek. Samotné vládní analýzy ukazují, že tento cíl by byl splnitelný i při nižších poplatcích. Jak jistě víte, obce vedle poplatku za uložení na skládku musí hradit také samotnou cenu skládky a rekultivační poplatek, tedy k poplatku dalších cca 500 – 700 Kč/t (dle návrhu tedy celkem cca 2400 Kč za tunu bez dopravy). Obce hradí celý systém nakládání s odpadem na svém území, aktuálně to dohromady činí v průměru cca 950 Kč na občana ročně. Po odklonu odpadů ze skládek budou obce hradit náklady na ostatní technologie, které jsou však logicky dražší. Tyto dopady bohužel v návrzích vyhodnoceny nejsou.
Za problematické pokládáme právě kombinaci různých opatření nové legislativy, jež v souhrnu budou přinášet rozpočtové důsledky pro samosprávy po nabytí účinnosti nové legislativy. Zde především uvádíme tzv. třídící slevu, podle níž obce, splňující stanovené limity vytřídění komunálního odpadu, budou ukládat zbytkový komunální odpad s výraznou slevou. Tato je nastavena v návrhu zákona tak, že podle našich propočtů na ni obce nemají šanci (až na výjimky) dosáhnout. Přesné propočty aplikace této třídící slevy komplikuje fakt, že spolu s návrhem zákonu nebyly v rozporu s legislativními pravidly předloženy prováděcí vyhlášky, ale jen jejich teze. Nemůžeme však souhlasit se současnou konstrukcí této třídící slevy, neboť pro obce nastavuje přísnější limity, než podle evropské úpravy, limity jsou pro běžné obce jen velmi obtížně splnitelné i při značném úsilí a také třídící slevu obce mohou využít pouze do r. 2029, dál se s ní již vůbec nepočítá. Není tak zřejmé, jakým systémovým opatřením mají být obce motivovány k vysokému stupni třídění od roku 2030 nejméně do roku 2035, ke kterému jsou v rámci EU stanoveny cíle recyklace. Reálně dnes obce, jež se snaží zodpovědně plnit svou roli v odpadovém hospodářství, vytřídí cca 38% komunálního odpadu. Ovšem již pro rok 2022 třídící sleva vyžaduje už 60% vytřídění, což je v tak krátkém časovém úseku pro mnohé obce zcela nedosažitelná meta. Stejně tak je vysoce rizikové, pokud obec byť jen o pár desetin daných cílů vytřídění nedosáhne, neboť to znamená absolutní ztrátu nároku na slevu a ztrátu provedených investic k jejímu dosažení, protože návrh nebonifikuje obce, které se cíli blíží, ale jen ty, co jej dosáhnou.
Souhlasíme s tezí, že priorita je co nejvíce využitelných materiálových složek komunálního odpadu vracet do oběhu a také že musí dojít k odklonu současné skládkovací praxe právě k recyklaci komunálního odpadu. Ovšem na podporu těchto cílů zákony neobsahují prakticky žádná podpůrná opatření (jako jsou cílené daňové zvýhodnění či opačně sankce u využívání primárních surovin, opatření v zákoně o zadávání veřejných zakázek, příp. dotační programy státu). To je zásadní problém. Také je důležité podtrhnout objektivní fakt, že i evropské předpisy umožňují skládkování komunálního odpadu i po roce 2035 (ve výši 10%). Návrh českého zákona takovou možnost však zcela zapovídá už od r. 2030.
Naší snahou je najít shodu se Svazem měst a obcí ČR a též pokud možno Asociací krajů ČR a předložit návrhy změn současných předloh, aby úprava byla v souladu s předpisy EU a dopady na obce byly více vyvážené a také poplatkové povinnosti byly vůči obcím adekvátní a nedocházelo ke zbytečnému navyšování zákonných sazeb nad míru nezbytnou pro splnění cílů. Náklady totiž nesou právě obce a města. Tyto návrhy zveřejníme v měsíci březnu po jejich odborném projednání. Přivítáme připomínky či vyjádření podpory a také Vaši aktivitu na jejich podporu v jednáních s poslanci Vašich krajů, protože nastavená pravidla odpadové legislativy mají ambici platit na poměrně dlouhé období. Je proto nezbytné současný legislativní proces ze strany samospráv nepodcenit.
S úctou
Stanislav P o l č á k, v.r. Veronika V r e c i o n o v á, v.r.
předseda SMS ČR předsedkyně SPOV ČR
Zdroj: dopis SMS ČR a SPOV ČR + informace z proběhlého semináře v Poslanecké sněmovně dne 4.2.2020
Pravidelné zasílání novinek z webu ČAOH získáte po vložení vaší emailové adresy na titulní straně webu v sekci "Novinky emailem"
Související články
Firmy obcí a měst v SVPS a SKS: Navrhovaná třídící sleva a výše poplatku jsou pro obce vážný problém
Sněmovna: Seminář RecHelp „Nezbytné nástroje na podporu třídění a finální recyklace“ - výstupy
Cena papíru klesla, recyklačních kapacit v Evropě je málo, zvyšuje to náklady obcí za odpady
Možné optimální nastavení odpadového hospodářství v blízké budoucnosti
Odpadové zákony napodruhé prošly vládou, řada vážných problémů přetrvává
TV Týdeníku EURO: To podstatné k nové odpadové legislativě - komentář Petra Havelky z ČAOH
Podrobněji k nové odpadové legislativě s dotazy Hospodářských novin
ČT: Události komentáře k navrhované odpadové legislativě
ČT24 a Český rozhlas: První komentáře k nové odpadové legislativě
LRV opět projednala odpadové zákony, ty na vládu po mnoha problémech nakonec doputují
Jaký je váš názor na novou odpadovou legislativu?
Druhý díl seriálu - Jak splnit evropské recyklační cíle
Seriál - Jak splnit evropské recyklační cíle: část 1
PET lahve i plechovky v ČR umíme třídit, zpracováváme je a recyklujeme – surovinám dáváme nový život
Zbyněk Kozel: Čeká nás deset let výrazného zdražování odpadů
HN: Beneš - Ministerstvo nepočítá recyklovaný odpad podle metodiky EU
Jedenáct potřebných nástrojů na podporu recyklace
Nový zákon - Odpovědi ČAOH na dotazy týdeníku Ekonom
Videozáznam prezentace ČAOH z konference Nakládání s komunálním odpadem po roce 2024
Odpovědi na dotazy Hospodářských novin k nové odpadové legislativě
Polemika Odpadového fóra - Roztočení cirkulárního kola - klíčová je POPTÁVKA
Výstupy z celorepublikové konference - Obce a města odmítají přísnější nastavení, než požaduje EU
Desatero moderního odpadového hospodářství
Obce a města žádají revizi termínů skládkování odpadů
Moderní obec: Jak směřovat k lepší recyklaci?
Seminář ve sněmovně - Kdy lze čekat změny v odpadové legislativě?
Český rozhlas: Kdo nechce, aby se efektivně třídil odpad?
Deník: Vyhláška o odpadech prodraží výstavbu recyklačních zařízení
Výstupy z celorepublikové konference - Obce a města odmítají přísnější nastavení, než požaduje EU
Město straší zdražení odpadu, nárůst může být až čtyřnásobný
Česká televize: Poplatek za ukládání odpadu na skládkách
TV Prima - zdražovací novela má vyvotřit prostor investorům, dopady na obce však neřeší
Obce odmítají zvýšení poplatků za odpad
Obce se bojí zvýšení poplatku za skládkování, zatížil by rodiny
iDNES: Jak může stát podpořit recyklaci? Firmy navrhly odpadové desatero
ČT: MŽP chce 4 nové spalovny v ČR
ČT: Češi zbytečně zaplatí za spalovny vysoké poplatky. EU spalovny nepodporuje