Informace o trhu s komunálními odpady v Německu - zařízení je příliš mnoho, odpadů málo
ČAOH přináší aktuální informace o trhu s komunálními odpady za rok 2013 v Německu, v nedávné době publikované časopisem EUWID Recyklace a nakládání s odpady. EUWID informaci zpracoval v rámci svého každoročního celorepublikového průzkumu trhu, který se vztahoval k problematice získávání energie z odpadů (WTE) a mechanicko-biologické úpravy (MBT, MBÚ).
Klid před bouří
Podle článku došlo v roce 2013 v Německu k posílení ekonomiky, k ustálení trhu s komunálními odpady a ke stabilizaci cen. Dopomoci k tomu mělo zejména snížení cenového rozdílu za nakládání s komunálními a s průmyslovými odpady. EUWID přirovnává současné zklidnění trhu ke klidu před bouří, poněvadž v příštích letech mnohým provozovatelům zařízení k nakládání s komunálními odpady (např. spalovny) vyprší dlouhodobé obchodní smlouvy, uzavřené většinou s komunální sférou za vysoké ceny, které umožňovaly ekonomicky životaschopný provoz nákladných zařízení (markantní rozdíl je jasně patrný z níže uvedené tabulky). Dále podle předpovědi má v roce 2014 i nadále klesat množství vzniklého odpadu z domácností, třebaže množství průmyslového odpadu se má mírně navýšit.
Nadkapacita zařízení - sílící problém je částečně řešen stále narůstajícími dovozy
Není tajemstvím, že neustále vzrůstající přebytek kapacit v Německu (zejména na severu, východu a západu země) má za následek zvyšující se poptávku po dovozu komunálního odpadu z ostatních států. Podle Německé federace provozovatelů energetických zařízení a zařízení na spalování alternativních paliv bylo v roce 2012 do Německa dovezeno 736 000 tun odpadů. V roce 2013 aktuální odhady mluví znovu o navýšení, a to o několik set tisíc tun. V dalších letech se dokonce počítá s množstvím okolo 1,5 milion tun dovážených odpadů za rok. Momentálně nejvíce odpadů pochází z Nizozemí, Belgie a stále více z Velké Británie a Severního Irska, Francie nebo Polska. Ve střednědobém horizontu plánuje Německo využít k transportu odpadů dokonce vnitrozemskou plavbu.
Kapacit je mnoho, odpadů je málo - předpokládá se omezování kapacit
Podpora výrazného nárůstu dovozu odpadů je jedním z možných řešení problému tzv. „nadkapacity“ zdejších zařízení (např. spaloven). Dále je možné přistoupit k úplnému uzavření některých zařízení. To se z dlouhodobé perspektivy jeví tak jako tak nevyhnutelné. Již nyní se proto uvažuje o možných kandidátech na uzavření. Další možností pro provozovatele zařízení je uzavřít jednotlivé provozní linky namísto celých zařízení. Například zařízení na MBÚ uvažují o upuštění od biologické úpravy a o soustředění se výhradně na mechanickou úpravu odpadů na alternativní paliva. Kapacity linek MBÚ pro biologickou úpravu by se pak eventuálně využily na rostoucí objemy odděleně sebraných biologických odpadů. A v neposlední řadě se mluví o možnosti snížení výkonu zařízení k nakládání s odpady ve všech oblastech (preferováno na 80%). Takové opatření by nejen zlepšilo situaci na trhu, ale také by ušetřilo náklady na provoz a údržbu. První úpravy kapacit nebo případné uzavírání zařízení nebo linek se údajně očekává na začátku roku 2015. V tom čase budou končit mnohým zařízením klíčové smlouvy v některých regionech s místními orgány.
Zdroj: ČAOH dle EUWID Recycling and waste management 26.2013
Tabulka - ceny € za tunu u WTO a MBÚ v Německu
|
Spalování
|
MBÚ |
||||
Region Německa |
Komunální odpad |
Průmyslový odpad (smlouvy) |
Průmyslový odpad (Tržní ceny)
|
Komunální odpad |
Průmyslový odpad (smlouvy) |
Průmyslový odpad (Tržní ceny) |
S |
75-180 |
80 - 130 |
40 - 90 |
50- 165 |
70 |
45-70 |
V |
40-140 |
30 - 120 |
30 - 90 |
80- 190 |
55-75 |
45-85 |
J |
70 - 190 |
60 - 120 |
55 -90 |
110 - 140 |
90-110 |
- |
JZ |
75 - 200 |
70 - 130 |
60 -85 |
69 - 180 |
80-100 |
- |
Z |
70 - 180 |
65 - 100 |
55 - 90 |
75 - 130 |
65-80 |
58-85 |
Situace v České republice
Situace s nadbytkem kapacit je zcela reálná i v podmínkách České republiky. Statistická ročenka ŽP z roku 2012 (MŽP, Cenia) dává zajímavou informaci o souhrnu stávajících kapacit zařízení na úpravu, využití a odstranění odpadů na území celé ČR. Z tabulky uvedené na straně č. 55 a 56 této ročenky MŽP (členěné dokonce dle jednotlivých způsobů nakládání s odpady) je zřejmé, že nynější roční kapacity zařízení na úpravu a využití odpadů v ČR jsou v součtu o dosti vyšší (někdy až násobně), než je celková roční produkce odpadů v ČR (roční produkce odpadů je cca 30 milionů tun).
Tato informace je mimo jiné podstatná také v rámci objektivního posuzování, zda je vhodné v dalším dotačním období OPŽP (2014-2020) vynakládat významné prostředky do budování dalších a dalších odpadářských zařízení, či zda není na místě racionálně zvážit smysluplnější využití evropských peněz v jiných částech českého hospodářství. V tomto směru je vhodné také brát v úvahu stále sílící hlasy části odborné veřejnosti, že neúměrná výše dotačních prostředků stále více deformuje tržní prostředí a cenu služeb v dotčeném sektoru. Nejsou výjimkou dotovaná zařízení, která v minulém období vznikla hlavně z důvodu motivace k proinvestování peněz a nyní mají poměrně zásadní problémy se stanovenou minimální udržitelností projektu. Mnohé standardní (nedotované) investice jsou tímto stavem bohužel také logicky ohroženy.
Na závěr realistické konstatování jednoho nejmenovaného uznávaného ekonoma: „Nemysleme si, že dotace jsou peníze, které nám někdo dává zadarmo. Každá mince má dvě strany. Nevýhody masivních dotací do vybraných částí hospodářství se dříve nebo později jednoznačně projeví a je pravděpodobné, že nikoli malou měrou.“
Zdroj: Ing. Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství (www.caoh.cz)