OBCE A JEJICH EVIDENČNÍ A OHLAŠOVACÍ POVINNOSTI V ODPADECH
Ministerstvo životního prostředí vydalo v půlce června metodický návod, jehož cílem má být sjednocení plnění evidenčních a ohlašovacích povinností obcí podle zákona o odpadech . V rámci České asociace odpadového hospodářství (ČAOH) jsme připravili stručný výtah nejdůležitějších informací, aby se obce mohly v této agendě co nejlépe orientovat.
Legislativně jsou povinnosti obcí stanoveny v zákoně o odpadech (č. 185/2001 Sb.) a dále např. ve vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady (č. 383/2001 Sb.) nebo ve vyhlášce o rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování složek komunálních odpadů (č. 321/2014 Sb.). Obce mají především povinnost zajistit pro občany místa k odkládání odpadů a formou obecně závazné vyhlášky stanovit obecní systém pro nakládání s komunálními odpady (§ 17 zákona o odpadech). Obec je rovněž považována zákonem o odpadech za původce odpadů, tedy má např. povinnost zařadit odpad podle Katalogu odpadů a dále i evidenční a ohlašovací povinnosti.
Metodický návod ministerstva se věnuje problematice:
- Zařazení odpadu podle Katalogu odpadů (vyhláška č. 93/2016 Sb.).
Odbor odpadů zmiňuje zařazení tříděných složek z odděleného sběru (např. papír, sklo) do podskupiny 20 01, samostatně sbíraného obalového odpadu do podskupiny 15 01, směsi zbytkového komunálního odpadu pod katalogové číslo 20 03 01 a stavebních odpadů do skupiny 17 Katalogu odpadů.
- Evidence a roční hlášení
Obec má povinnost vést průběžnou evidenci, při periodickém svozu komunálního odpadu vede obec průběžnou evidenci v měsíčních intervalech. Metodický návod se věnuje podrobněji problematice IČP (identifikační číslo provozovny), které používá obec k identifikaci v rámci evidence. S tím, že ve většině případů si obec zvolí tzv. interní číslo provozovny, které se vytváří podle dřívějšího sdělení odboru odpadů[2].
V rámci ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady zasílají obce také údaje o obecním systému nakládání s komunálními odpady (List č. 5 přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb.). Údaje se týkají počtu původců (IČO) smluvně zapojených do obecního systému, zda je v obci nastaven systém nakládání se stavebními odpady, zda je zaveden sběr textilu od občanů a zda je platba od občanů nastavena podle množství produkovaných komunálních odpadů či nikoliv.
- Ohlášení přepravy nebezpečných odpadů
Ohlašování přepravy nebezpečných odpadů je upraveno v § 40 zákona o odpadech, v současné době je již v provozu elektronické ohlašování tzv. SEPNO. Metodický návod v této souvislosti zmiňuje, že pokud nebezpečný odpad v obci sbírá mobilní zařízení ke sběru odpadů, je odesílatelem provozovatel tohoto mobilního zařízení. Provozovatel mobilního zařízení uvede jedno místo nakládky s IČP vztaženým k adrese sídla obce (IČZÚJ sídla obce).
- Školy – „školní sběr“
V této souvislosti metodický návod doporučuje, aby škola (samostatný subjekt s IČO) odpad evidovala ve své vlastní odpadové evidenci, tedy jako původce odpadu. Ovšem obec také může podle metodického návodu zahrnout školu do obecního systému nakládání s komunálními odpady a zřídit ve škole místo pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu. Potom je obec původcem tohoto odpadu a vede odpad ve své evidenci. Ministerstvo v této souvislosti předpokládá, že tato varianta nebude využívána, protože omezuje školu v prodeji odpadu (školního sběru) a vyžaduje smluvní vztah mezi obcí a školou.
- Zařízení ke sběru odpadů - „sběrny“
Metodický návod rozlišuje mezi dvěma variantami. První běžnější je varianta, kdy sběrna odpadů, která je zařízení ve smyslu § 14 odst. 1 zákona o odpadech, není zahrnuta do obecního systému. Tato sběrna přebírá odpad od občanů (v evidenci kód BN30) a obec není původcem tohoto odpadu.
A dále druhou variantu, kdy obec zahrne soukromou sběrnu do obecního systému a zřídí zde místo pro oddělené soustřeďování jednotlivých složek komunálního odpadu. Pak sběrna přebírá odpad od obce (v evidenci kód B00) a informuje obec o množství přebraných odpadů. Obec je původcem tohoto odpadu a vede ho ve své odpadové evidenci (kód A00). Tato varianta je v praxi obcemi využívána např. v případě povinného třídění kovů.
- Sběrné dvory
Metodický návod zmiňuje sběrný dvůr jako shromažďovací místo, které nemusí mít souhlas podle § 14 odst. 1 zákona o odpadech a obec ho zřídila v rámci obecního systému nakládání s komunálními odpady. Za této situace je obec původcem odpadu a vede ho ve své evidenci (kód A00).
Ke stažení
Zdroj: Ing. Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství (www.caoh.cz) s využitím metodického materiálu MŽP
Pravidelné zasílání novinek z webu ČAOH získáte po vložení vaší emailové adresy na titulní straně webu v sekci "Novinky emailem"
Související články
ČAOH: Ostrá verze SEPNO od května
ČAOH: Subdodávky odpadů a definice předání odpadů – právní posouzení
Spuštění SEPNO se odkládá na květen 2018
Doplňovat či nedoplňovat zpětně údaje do SEPNO za odbobí 2017?
Stanovisko MŽP k ohlašování přepravy nebezpečných odpadů od roku 2017
Jak ohlašovat přepravu NO v roce 2017? - Odpověď MŽP
Jak je to s použitými a prošlými léčivy v evidenci odpadů?
ČAOH: Povinnosti sběren odpadů a atomový zákon
Sdělení MŽP k ohlašování odpadů v roce 2017 a IČP
Právní poradna ČAOH: Jak ohlašovat odpady u mobilních zařízení?
Vyhláška o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě