Polemika OF: Nový zákon a názory oslovených
Časopis Odpadové fórum přišel pro aktuální lednové číslo s očekávanou Polemikou názorů oslovených odborníků, či politiků, k nové odpadové legislativě, která začala platit 1. ledna 2021. Příspěvek Petra Havelky za Českou asociaci odpadové hospodářství uvádíme níže, spolu s výčtem dalších oslovených a názvy jejich příspěvků.
Otázka, kterou tentokrát ve své Polemice položila redakce Odpadového fóra zněla: „Jak ze svého pohledu hodnotíte přijaté znění zákonů“.
Osloveni s tímto dotazem byli níže uvedení, kteří přispěli svým názorem se zastřešujícím názvem:
Jan Maršák, MŽP - Nová legislativa je přelomová příležitost
Luděk Niedermayer, TOP 09 - Odstartujeme "odpadkovou revoluci"?
Petr Grusmann, Inisoft, s.r.o. - Nalezený kompromis nemusí být správný
Jaroslav Vodáček a Martin Veverka, Ernst & Young, s.r.o. - Díky malé ambici prohrálo životní prostředí
Petr Havelka, ČAOH - Kvalitu ukáže čas
Ivo Kropáček, Hnutí DUHA - Zvýšené náklady na třídění nesmí nést obce
David Vandrovec, společnost REMA - Komplikovanost předčí mnohá očekávání
Petr Číhal, EKOLAMP s.r.o. - Konečně se zavádí instituty, které dlouho chyběly
Karel Krejsa, ASEKOL a.s. - Některé skutečné problémy nejsou funkčně nebo vůbec řešeny
Petr Kratochvíl, ECOBAT,, s.r.o. - Vítáme snahu o posílení principu odpovědnosti výrobců
Andrea Brožová, Zálohujme.cz - Cirkularitu zajistí jedině plošný zálohový systém
Zbyněk Kozel, EKO-KOM, a.s. - Změní se odpadové hospodářství i fungování AOS
Petr Havelka z České asociace odpadového hospodářství ve svém příspěvku uvedl
Je pozitivní, že ČR může do Bruselu ohlásit, že v ČR proběhla transpozice nové odpadové legislativy. To, jak kvalitně se to podařilo, ukáže až čas.
Jako problematické hodnotím zběsilé tempo v cílové rovince a hon za spuštěním účinnosti prakticky za každou cenu od 1.1.2021. To vše bez ohledu na objektivní problémy a na upozornění Senátu a obecních svazů, že je nutný posun účinnosti o rok, protože nejsou schválené klíčové vyhlášky. To je fakt, který hodnotím jako chybu. Chci se mýlit, ale myslím, že na to ve finále doplatí zejména obce a města, resp. jejich rozpočty. I pro firmy to bude velmi nepříjemné období, protože budou zcela zbytečně vystaveny nejistotě, časovému presu, či sankcím, neboť i při nejlepší vůli nedokáží plnit bezezbytku své nové povinnosti. Překotným spuštěním nemůže být připraven prakticky nikdo, a to není fér. A není dobré říkat, že je to takto vlastně v pořádku a že všichni jsou připraveni. Není to totiž pravda.
Nyní k obsahu. Příští dva až tři roky ukáží, zda nový zákon přináší rozkvět tolik potřebných kapacit na využití a recyklaci druhotných surovin, které v ČR umíme poměrně dobře třídit. Prakticky ihned bychom také měli začít připravovat nový POH ČR, protože času není na zbyt a je třeba do něj jasně definovat závazné recyklační cíle EU a k nim potřebné kapacity různých typů nakládání s odpady, včetně těch nerecyklačních. Stávající POH ČR je z roku 2014 a je logicky zastaralý a pro splnění závazných cílů nepoužitelný.
Pozitivní v novém zákoně je systém tzv. třídící slevy, která byla oproti návrhu zásadně změněna a která je nově spojená s množstvím produkovaných komunálních odpadů. Obce mohou slevu provázat na směsné odpady, čímž se vytvoří systémová motivace k jejich postupné redukci. EU vyhlásila, že do roku 2030 je třeba redukovat produkci směsných komunálních odpadů na polovinu. To může pomoci a i to by mělo být obsaženo v novém POH. Třídící sleva ale jako nástroj není dopracovaná a v praxi zatím přináší řadu nejasností. Ty musí MŽP co nejdříve vyřešit.
Je dobře, že máme nový zákon, ale rozjezd nové legislativy nebude jednoduchý.
Ostatní příspěvky jsou k nalezení v lednovém čísle časopisu Odpadové fórum
Zdroj: web České asociace odpadového hospodářství
Pravidelné zasílání novinek z webu ČAOH získáte po vložení vaší emailové adresy na titulní straně webu v sekci "Novinky emailem"