Výsledek ankety – NE, navrhovaným strategickým změnám v odpadovém hospodářství (ISNO)
Česká asociace odpadového hospodářství otevřela v listopadu minulého roku anketu s dotazem – „Potřebuje české odpadové hospodářství po 20 letech fungování v prostředí volného trhu nyní centralizovanější systém řízení toků odpadů?“
Po šesti měsících byla anketa vyhodnocena:
Celkem přijato hlasů: 7453
ANO
════════════ (1795 hlasů)
NEVÍM
═════════ (1662 hlasů)
NE
═════════════════════════════════ (3996 hlasů)
Komentář
Výsledky ankety ukazují, že většinový názor, k určitými skupinami připravovaným strategickým změnám, v doposud kvalitně fungujícím sektoru odpadového hospodářství, je kritický. Je třeba doplnit, že webové stránky ČAOH, kde byla anketa uvedena, jsou cíleny zejména na odbornou veřejnost, a tedy lze předpokládat, že názor osob mimo sektor OH (kterých se případná změna systému fungování OH také nemalým způsobem dotkne) se ve výsledku ankety projevuje spíše v menším zastoupení.
Z výsledku ankety lze usuzovat, že to, že ČR dlouhodobě plní evropské cíle odpadového hospodářství a statistické ukazatele prokazují jednoznačně pozitivní trendy v mnoha parametrech (viz také Pozitivní trendy v OH), není pro odbornou veřejnost neznámým faktem. Navíc lze usuzovat, že některými zájmovými skupinami opakovaně prosazované nové strategické přístupy začínají být vnímány jako účelové, citelným způsobem měnící dosavadní funkční a osvědčený systém. Tato nově navrhovaná opatření mohou mít vliv na omezení tržního prostředí v sektoru odpadového hospodářství a na zdražení služeb.
Nové přístupy, jejichž prosazení mělo proběhnout prostřednictvím dříve připravených legislativních změn, jsou rovněž známé pod zkratkou ISNO – integrované systémy nakládání s odpady (podrobnější komentář k možným rizikům ISNO a některým souvislostem je uveden zde – Zamyšlení k ISNO z pohledu ČAOH).
Mezi některé z cílů této poměrně problematické strategie (ISNO) patří
- Zavedení určité centralizace řízení toků odpadů (dosud toto funguje tržně)
- Zdražení služeb odpadového hospodářství. Citelné navýšení skládkovacího poplatku, z jehož výnosů mají být podporovány pouze vybrané technologie pro nakládání s odpady, např. spalovny
- Větší přerozdělování prostředků v sektoru odpadového hospodářství
- Výstavba nákladných spaloven komunálních odpadů (ZEVO) z prostředků občanů a obcí dle rozhodnutí samosprávních celků, ne dle potřeb trhu
- Povinné zapojení vybraných skupin živnostníků do systému sběru odpadů obce (původce by následně hradil 1-10 násobek místního poplatku pro obyvatele)
- Zrušení či omezení sběren a výkupen odpadů – zavedení zákazu výkupu odpadů od fyzických osob
- Stanovení minimálních požadavků pro zařízení pro nakládání s odpady nad úroveň stávající a evropské legislativy (technologie, ekonomika)
- Závazná část Plánu odpadového hospodářství kraje má navrhovat konkrétní druhy zařízení a jejich kapacity pro daný region (omezení možností podnikání); krajské úřady by zcela nově měly kompetenci neudělovat souhlas k provozu zařízení, a to i pokud žadatel splní všechny legislativní a technické podmínky pro provoz zařízení
- Zavedení nové povinnosti původce odpadů znát koncové zařízení, kde je jeho odpad využit nebo odstraněn (nová neodůvodněná povinnost, technicky obtížně proveditelné, další zátěž podnikatelů)
- Změny v povinnostech vedení evidence odpadů
- Úprava statistiky a hodnocení odpadového hospodářství
Možné důsledky v případě uplatnění cílů ISNO
- Riziko ztráty samostatnosti obcí v rozhodování o svém odpadovém hospodářství a jeho cenách (na dlouhou dobu)
- Zvýšení nákladů odpadového hospodářství pro obce, občany a firmy
- Financování očekávaných zvýšených nákladů nového sytému z peněz občanů a firem
- Uměle řízené směrování toků odpadů do nově budovaných velkých spaloven odpadů (dlouhodobé smlouvy, nutnost zajistit odpady pro spalovny v řádech stovek tisíc tun na dobu 25 – 30 let); omezení dalších způsobů nakládání s odpady; růst přepravních vzdáleností a s tím související ekologické dopady
- Ohrožení konkurenceschopnosti českého odpadového hospodářství jako celku, omezení tržního prostředí
- Nesoulad se záměry EU – od roku 2020 je ze strany EU prosazován postupný zákaz spalování recyklovatelných odpadů a biologicky rozložitelných kompostovatelných odpadů; důraz na větší třídění a materiálové využití odpadů
Nová anketa
S ohledem na aktuálně probíhající diskuzi na MŽP a legislativní přípravy, které mají vést ke zdražení služeb odpadového hospodářství (navrhované stoprocentní zdražení skládkovacího poplatku), byla na web ČAOH umístěna nová anketní otázka:
„Pokud jsou v ČR plněny evropské cíle OH (jak ukazují statistické údaje), je podle vás objektivně vhodné zdražovat odpadové hospodářství obcím a firmám, a to s deklarovaným cílem podpory nových spaloven odpadů?“. Pokud chcete hlasovat, máte možnost na titulní straně webu ČAOH, v jeho pravé spodní části.
Ing. Petr Havelka, ředitel ČAOH